#photobytorbjoernmoen

Observer with any lens on #mindscape,  #landscape and #cityscape

Minnene om vinteren i Oslo

Fra 2. juli 2020 henger noen av bildene mine nok en gang i Sagene Lunsjbar.  Der henger de i 2. etasje sammen med bildene til Guro Elisabeth "a norwegian red head" Skurdal Ødegård. Dette er spennende. Ta gjerne en tur innom lunsjbaren for en matbit og en kikk på utstillingen. Se oversikt over priser på mine bilder her.  Guro sine bilder kan du også se på nettsiden https://www.guroskurdal.com/

Omtale i Sagene avis leser du her.


                                                                                                        The Drummer 

Julebord er en tradisjon. Noen gjør det større enn andre. Firmaet som leiet inn drumlinegruppen Complete ønsket seg taktfaste rytmer fra flammende oljefat på veien fra et festlokale til et annet. Bildet er tatt under Ankerbrua langs Akerselva i Oslo i fbm. forberedelsene til eventet.






Oslos tak-Nordmarka med Tryvannstårnet

Fra øst i Oslo er dette utsikten til Holmenkollåsen idet solen står opp og skinner på Tryvannstårnet og antennemasten en klar vinterdag. Åsen er et boområde for de mest velstående, men også en tumleplass for Oslos befolkning med tanke på friluftsliv og idrett. Inngangen som den er til Nordmarka med sitt nett av skiløyper og skogsveier for turer både sommer som vinter.








Skiløpere i Holmenkollen

Nok en morgen for å forsøke å definere Holmenkollens estetiske kvaliteter, men denne gangen med ryggen til hoppbakken. Solen er i ferd med å skinne gjennom en av åpningene i steinbroene i langrennsanlegget idet tre skiløpere kommer stakende forbi. Det er bare å trykke på utløseren og håpe på det beste, men samtidig forsøke å få med solstrålen på snøen i forgrunnen og framoverbevegelsene til gutta på ski. Ofte nok er troen på et resultat godt nok til at vi lykkes.







Holmenkollen i flomlys

Helt siden skoledagene, mens jeg ennå hadde tanker om å driste meg opp i større bakker enn de lokale 30-metersene, har Holmenkollen gitt meg et sug i magen av både fryd og redsel. Fryd, fordi den gjennom tidene har vært et nasjonalt samlingspunkt for våre skihelter. Kanskje mer bestemmende for vår kultur enn både Henrik Ibsen, Wergeland og Bjørnstjerne Bjørnson til sammen. Redsel, fordi jeg vet den til tider har vært vanskelig å hoppe i, utsatt for vind å tåke som den er. Bare tanken på å sette utfor… Noe helt annet er å stå på betryggende avstand og fotografere den vakre skulpturen bakken har blitt etter den siste ombyggingen.




Vinterkveld i Frognerparken

Det hadde falt snø som dekorerte hele byen. Jeg var på jakt etter et bilde av Sinnataggen omgitt av den hvite herligheten. Denne gangen så han ikke bare sint ut, men også frossen der han stod på én fot omgitt av vinter. På veien hjem åpenbarte den klare stjernehimmelen seg over det gjennomsiktig lysende skogholtet midt i Frognerparken. Med nytt kamera gjorde jeg i iveren alt feil i opptaksøyeblikket, men vidunderlig nok viser det endelig resultatet akkurat hva jeg så den kvelden.




Akrobaten and the Barcode

Med et helt nytt helformatkamera gikk jeg opp trappen til gangbroen Akrobaten over jernbanelinjene på Oslo S og forberedte meg på å finne det rette perspektivet med drageren som holder broen oppe og BarCode-bebyggelsen omkring. Jeg ville ha mennesker med og forsøkte å eksponere med folk i forskjellige posisjoner og avstander. Da kom mannen som en liten silhuett i motlyset og definerte bildet.




Operaen i isen

Jeg har utallige eksponeringer bak meg av det fascinerende byggverket Operaen i Oslo der jeg forsøker å formidle dets ide om et isfjell som stikker opp av vannet innerst i Bjørvika. Ikke før denne kvelden med dis i luften og råk i isen skjønte jeg hvordan det måtte gjøres. Det er slike øyeblikk som gjør det verd å slepe rundt på tungt fotoutstyr på tider hvor andre sitter foran peisen med et glass vin og ser en episode eller to av en god serie på tv.











Akere i Damefallet

Nysnø gir for meg en stemning som gjør at jeg får lyst til å fotografere. Kombinert med det rette lyset er det bare å finne motiver, stille seg opp og vente på øyeblikket. Denne søndags ettermiddagen i Damefallet oppe ved Kringsjå klaffet det meste.


















Kjærester fotografere foran Astrup Fearnley museet

Jeg hadde for noen år siden en tanke om å lage fotobøker med tittelen Postkort fra Oslo. Aker Brygge og området rundt Astrup Fearnley museet er jo også om vinteren en sentral del av Oslo, så jeg tilbrakte noe tid med fotoapparatet i strøket. Jeg hadde bestemt meg for å gjøre noe med de oransje persiennene på kontordelen vis a vis selve museumsbygningen og da de to stilte seg opp for selv å fotografere hverandre var scenen satt.







Fimbul

Siden dette er en utstilling om vinterminner, ønsket jeg å ta med noen bilder av den kalde årstiden i overført betydning. Disse er hentet fra fotoboken Fimbul som jeg laget med bilder jeg tok da Statsbygg åpnet dørene til H- og Y-blokka i regjeringskvartalet hhv høsten 2013 og 2014. Både angrepet den 22. juli og prosessen etterpå som førte til rivningen av Y-blokka er til å få frysninger av.

H-blokka i regjeringskvartalet

Stridighetene om bebyggelsen på gamle Hammersborg startet imidlertid ikke med rivningen av Y-blokka. Etter store diskusjoner ble det såkalte Empirekvartalet revet og erstattet med Erlings Viksjøs brutalistiske Høyblokk inspirert av funksjonalismen i 1958. En bygning kledd i småstein fra norsk natur og med integrert kunst sandblåst direkte i betongen av Carl Nesjar basert på egne og andres skisser. Bla. Picasso og Kai Fjeld er representert og piktogrammene på gavlveggene, som i bildet ovenfor, er Viksjøs egne. I tillegg bidro tekstil- og møbelkunstnere i et stort løft for en fattig nasjon etter krigen. Sosialdemokratiets manifestasjon.



Y-blokka som var i regjeringskvartalet

At en terrorhandling begått av en ytterliggående høyreekstremist skulle føre til rivning av den verneverdige Y-blokka beseglet av vårt politiske etablissement, var for år siden bare ønsketenkning i hodet på terroristen selv. At den daværende statsråden etter eksplosjonen sa at bygningen ikke var vakker og trengtes tas vare på, innledet en prosess som dessverre aldri lot seg snu. Ironien er at om ingenting hadde skjedd, ville Y vært fredet.



Hjerter på anleggsvegg

I en tid etter angrepet på sosialdemokratiet hang disse to hjertene på plankegjerdet som var satt opp rundt H-blokka. Navnet forteller om savnet etter og kjærligheten til en av dem som ble myrdet. Dette er kanskje et at de vakreste bildene jeg har tatt, men samtidig det vanskeligste bildet å vise fram. For meg er det som om hjertet til et ungt menneske med livet foran seg rives ut og legges åpent for å dø.




Fiskerne på Y-blokka

Erling Viksjø skapte arkitekturen. Pablo Picasso tegnet skissen som Carl Nesjar sandblåste i våt betong på Y-blokkas fondvegg mot Regjeringsparken. Et sjeldent vellykket kunstverk på en unik bygning. Nå er veggen skåret løs fra bygningen som er revet. Sammen med Måken står Fiskerne lagret i trekasser i påvente av omplassering. Hvordan kunne de?



Veien videre fra denne siden: