Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart

Observer with any lens on #mindscape, #landscape and #cityscape

Ymse med noe attåt

Ymse kommer av det norrøne ymiss eller imiss som betyr forskjellig eller skiftende i flg. Det Norske Akademis ordbok. Jeg tenker dette er et sted jeg kan samle bilder som ikke umiddelbart får plass i de andre strenge kategoriene jeg har inngjerdet menypunktene mine med. Bilder som til tider kanskje også viser mindre tema og mer følelser. Estetikk framfor innhold? Ofte ligger det likevel en historie bak - noe jeg forsøker å formidle i tekstene knyttet til hvert bilde. Håper du liker noen av dem og at de kan gi deg lyst til å gi meg noen tilbakemeldinger. 

Bregner i Botanisk hage i Oslo

Søndag 1. pinsedag, mellom regnskurer og hundrevis av besøkende, står disse grønne plantene og lyser langs restene av Tøyenbekken, bekkefaret som Oslo universitet holder på å bringe opp i dagen igjen. Hagen er en del av Tøyen Hovedgård, som etter å ha vært i eie av Nonnesæter kloster siden middelalderen, gikk over i privat eie tidlig på 1600-tallet og ble overtatt av det nystartede universitetet i 1814. Berit oppdaget bregnene først. Jeg var egentlig på jakt etter fugler, men snek meg til noen ruter på minnekortet. Jeg elsker grønnfargene og ellers også hagens tilførsel av mangfoldig fauna. En fauna som gjør meg svimmel med tanke på å kunne favne alle inntrykkene og informasjonen. 

Skyer og vind i Trollveggen

Når en skal lære å fotografere, finnes det mange oppskrifter på et godt bilde. Spesielt når det gjelder komposisjon. Gå nærmere på detaljene, få med deg omgivelsene for å gi bilde en historie, husk forgrunn og det gylne snitt og at alt egentlig dreier seg om tallet ni. I begynnelsen kan alt dette, enten føles som en tvangstrøye, eller som befriende råd som faktisk hjelper deg til å ta bedre bilder. For meg er denne lærdommen - ofte motstridende tanker - sannheter. Målet er derfor at kunnskapen om dette skal bli til ryggmargreflekser, et slags indre øye som bestemmer hvordan bilde skal se ut. 

Kveldsstemning i Hovinbekken

Ved første øyekast er jo dette vakkert, men selvsagt varsler det røde lyse om noe. Mange av oss var oppgitte da Frp ville tillate Segway i gatene våre. Nå velsignes lillebroren av religiøst fanatiske politikere som blindt tror på frelsen gjennom batteridrift, men ikke klarer å rydde opp etter seg. Da tenker jeg ikke bare på kaoset på fortauer, i gågater og fotgjengeroverganger, men også på at ingrediensene litium og kobolt i batteriene, slik de produseres i dag, har begrenset tilgjengelighet. 

Hildring i indre Oslofjord

En dag sent på vinteren sett fra Bygdøyneset lå denne klyngen av sivilisasjon og fløt langt ute i indre Oslofjord. Av ren nysgjerrighet fyrte jeg av et skudd med utstyret som var ment til å fange aktivitetene til fugler med vårfornemmelser. Siden dette utstyret ikke er av et sånt gedigent format, hadde jeg skremt bort tjelden to ganger når jeg forsøkte å nærme meg dem. Hildringen var således alt for langt ute i fjorden til at jeg kunne fylle ruta og jeg måtte forstørret bildet maks i displayet på kameraet. Jeg likte det jeg så, men er fortsatt usikker på hvilken fyrlykt denne luftspeilingen viser.

.

The Tsunami Memorial at Bygdøy

Like bortenfor på stranden hvor "Hildring" ble fanget, ligger monumentet som hedrer ofrene for tsunamien som rammet Thailand i 2004. Det er billedkunstner John Audun Hauges vakre steinskulptur «Interferens» som har fått en fantastisk plassering midt der folk ferdes akkurat i en slik modus som feriefolket kan tenkes å ha hatt i Asia denne 2. juledagen da katastrofen skyllet over land og drepte og ødela. 

.







Traner i solnedgang

Mine kone hadde lenge ønsket seg en tur til Hornborgasjøen i Vestre Götaland i Sverige for å se på tranene når de samles om våren på vei til sitt endelige sommeropphold lenger nord i Skandinavia. Jeg tok med meg utstyret, nylært teori om fotografering av fugler og en porsjon forventning. Dette året var det i følge statistikkene intet mindre enn 27300 traner på en gang rundt vannet i tillegg til alle de andre fuglene som blander seg i dansen. Her er tre av tranene under en pause i vingeflaksingen. 

.









Måke svever over Averøy

Jeg fotograferer ikke fugler for å samle på dem slik mange entusiaster gjør. Til det er jeg for lite systematisk. Jeg tar bilder av fugler når de gjør noe jeg synes er morsomt, vakkert eller interessant. Eller, som med måken her - et ledd i å øve på fokusering, eksponering og komposisjon på utfordrende og bevegelige objekter.

.








Kveld på Atlanterhavsveien

Mens jeg ennå var i yrkeslivet, hadde jobben min kontor på Averøy utenfor Kristiansund. Atlanterhavsveien går over denne øya og jeg hadde alltid et ønske om å få fotografere de estetisk vakre broene i storm og uvær. Dessverre for fotografen meg, løyet alltid været når tiden nærmet seg for å innta plassen på flyet nordvestover. Sikkert like greit for yrkespersonen meg at jeg slapp å fly i storm med orkan i kastene.

.




Berit på stranden på Gotland

For meg er fotografier best når de gir meg en fornemmelse av noe mer enn det fysiske innholdet. Jeg oppdaget dette for første gang da jeg så Ernst Haas sine fargefotografier bla. av objekter i bevegelse. Magasiner som Life og Vogue spredde bildene hans på 1950- og 60-tallet og østerrikeren Haas ble den første som fikk en egen retrospektiv utstilling av fargefotografier på New Yorks Museum of Art i 1962. Boken om farger i lærebokserien som Time Life gav ut på 1970-tallet inneholder et helt kapittel dedikert hans fotografier. Jeg slukte dem rått.






Tofta kyrka på Gotland

Jeg er ikke et kristent menneske i den forstand at jeg tror på gud, men jeg har vokst opp i et samfunn tuftet på den delen av kristendommen som har gitt næring til humanismen. Kanskje det er dette som gjør meg lett påvirkelig av kristne symboler, blant annet kirkebygg? For å omskrive en strofe fra et salmevers: "det er makt i en hvitkalket kirke" der den skinner i refleksen fra himmelen bak meg etter at solen har gått ned under horisonten.

Sint kornkråke i Lund i Sverige

Som barn og ungdom var jeg aldri i Sverige. Sannsynligvis hadde det noe med hva foreldrene mine opplevde under krigen. Ikke heller som ung voksen var jeg mye der, annet enn på gjennomreise og en heller mislykket dagsturné for å selge bilder til fotomagasiner i Stockholm og Helsingborg. Jeg levde subjektiv fotografering, magasinene var forelsket i sosialrealistisk dokumentar og dansken Jacob Holdt og hans "Amerikanske bilder". Nå på mine senere dager har jeg venner med feriehus i naboriket og jeg har sammen med min kone vært på flere sommerturer i den sydlige delen av landet der det bor kornkråker. Ikke minst i Lund hvor jeg traff på denne som ser sintere ut enn den var.





Jomfru Maria i Libanon

Min sønn studerte arabisk i Beirut. Min kone har vært i Libanon på jobb flere ganger. Jeg og min eldste datter var noviser når vi tre dro for å besøke hennes lillebror, studenten. Det er mange inntrykk som ligger i minnebanken fra dette krigsherjede landet som i tillegg er satt under et veldig press fra kapitalkrefter og internasjonale politiske aktører. Bildet av Vår Frue av Libanon i Harissa som er tatt på toppen av den lett synlige "sukkertoppen" på åsen langs veien nordover fra Beirut er kanskje fra det øyeblikket som står tilbake som et av de sterkeste. På et religiøst symbol for landets kristne, seremonielt viktig for dem som skal gifte seg og i en trapp hvor det nesten bare var mulig å gå en vei, snek jeg meg lett skyldbetynget forbi gråtende troende opp til toppen hvor blomsterbuketter i hvitt med hvite slør var festet til rekkverket.

Sarkofager i det libanesiske nasjonalmuseet i Beirut

31 hvite - 2500 år gamle - sarkofager ble sammen med andre verdifulle gjenstander murt inne i betongbokser av snarrådige museumsmedarbeidere da den siste borgerkrigen i Libanon startet i 1975. Museumsbygningen ligger langs den grønne linjen som markerte grensen mellom de kjempende og har merker etter kamphandlingene, men ingen av krigsherrene brukte tiden på finne ut av hva som skjulte seg under boksene. Etter freden i 1990 framstår sarkofagene nå som de mest spektakulære minnene fra fortiden i det libanesiske nasjonalmuseet i Beirut. Hver enkel sarkofag er utstyrt med et individuelt ansikt på lokket og vitner om hvor avansert Fønikernes kultur var i tillegg til deres båtbyggerkunstner og sjøfartshistorie.

Dører

Dette er også en rekke. Også minner fra det som var, om enn i nær fortid i forhold til menneskets historie. 1970-tallets spede forsøk på gjenbruk under oppussing av en gammel murgård i Bergen. Rekker og gjentakelser hvor det likevel er mulig å finne et fokuspunkt er mye brukt både i billedkunst, kunsthåndverk og musikk. Du finner det i tegningene til bla. Hariton Pushwagner, i rosemaling og ikke minst i fraseringene bla. i komposisjonene til Joseph Haydn. Her altså på gaten for å hindre folk fra å komme inn på en byggeplass.

Mann rengjør Fisketorget i Bergen

Jeg bodde i Bergen i slutten av 1970-tallet. Kom dit sammen med musikervenner for å skaffe meg en karriere som fotograf. Tok bilder til plakater, avisoppslag og ikke minst til projeksjon bak musikerne på scenen når de spilte. Karrieren endte likegodt opp som  dataprogrammerer og familiefar, men jeg fotograferte på mye på fritiden, inspirert som jeg var av datidens store forbilde innen "streetphotography" Henri Cartier-Bresson.  Slik som med dette bildet fra Fisketorget. Siden filmstripsene med negativer ikke inneholder all verdens metadata, husker jeg ikke helt når bildet ble tatt. Det jeg husker er imidlertid fascinasjonen for posituren og lyset når mannen etter endt dag og etter at fiskesalgsbodene var pakket ned, spylte asfalten fri for avfall.

En bølges død - Casablanca

Mye av grunnen til at jeg startet med å fotografere bilder i serier, eller fotografere i det hele tatt, kommer fra en fornemmelse av at bildene kunne brukes sammen med musikervennene mine. Jeg hadde båndopptager med "sound on sound"- muligheter og laget allerede opptak av musikken deres. Nå ble jeg også invitert med av Oddvar Ruud, musiker, komponist og tekstforfatter med bakgrunn fra dramalinjen på Tønsberg gymnas, til å vise bilder på bakveggen under oppsetningen av hans musikkteaterstykke "Alias Nick Carter" under Thesbifestivalen i hjembyen, et stykke vi videreutviklet i Bergen når vi begge kom dit på midten av 1970-tallet. Senere samarbeidet vi om bilder og kontentum på lydbånd til det som skulle bli en totalkonsertopplevelse i prosjektet En Bølges Død, en forestilling som involverte mange bergensmusikere og var tenkt for fjernsynet. Fotografiet Casablanca er utviklet til en av Ruuds låter fra et helfigurbilde med gjentagende kopieringer på forskjellig typer film. Da NRK ikke ville produsere "konserten", falt prosjektet sammen, men vi etterlot oss et radioprogram med musikken. Og, jeg sitter igjen med en del gode bilder. Bildet Casablanca ble for øvrig brukt på en plakat for en tidlig versjon av bandet Tornerose. En bølge slo mot landet der det lå en tornehekk og vekket hun som lå der og sov. 




Tornerose

Tornerose var et bergensbasert rockeband fra slutten av 1970- og begynnelse av 1980-årene. I Rockipedia står det bla. "Tornerose var bandet mot strømmen. De satset på ren, ubesudlet rock inspirert av The Who og britisk new wave i en periode da musikklivet på Vestlandet var dominert av danseband." Gutta var også mine venner som jeg hadde gleden av å fotografere titt og ofte. Etter noen vonde utskiftninger av medlemmer i bandet, ble dette bildet tatt i Grieghallen for å pryde forsiden på deres første singel "Keep the music livin'/Rock is back" utgitt i 1979. Jeg pleier av og til å si til meg selv at jeg tatt Norges nest tøffeste platecoverbilde. (Det tøffeste er forsiden på Jonas Fjeld bands album Neck n' Neck). På våren 1980 gav Tornerose ut deres eneste LP "Welcome to the city" hvor jeg også fikk bidra med et fotografi bak på coveret.

The Temptation

Hva gjør man når en kjeder seg og ikke har lyst til å gå ut i Bergenskveldsregnet? Jo, man rigger seg til med kamera og lys og lager stilleben på finkornet film. Et av bildene jeg senere sendte til en fotoskole i London hvor jeg også ble opptatt, men takket nei av familiære og økonomiske årsaker. Margareth Thatcher hadde kommet til makta og økte semesteravgiften til det uoverkommelige. 

Eikedalsvatn sett fra Hoemsbu

Som 2. års student ved DH i Molde i 1974 var det på tide å utforske distriktet jeg oppholdt meg i. Turen gikk innover til Eikedalsvatn og Mardalsfossen som nå var regulert etter en miljøvernskamp sommeren fire år tidligere. Kampen sto mellom energiproduksjon og naturforvaltning. Fossefallet er et av Norges høyeste. Møre og Romsdal er fjellklatrernes, landskapselskernes og turfolkets rike. I turistsesongen slippes det derfor ut nok vann til at det skal se ut som en foss. På veien dit, tidlig en morgen, etter å ha sovet i turistforeningens hytte Hoemsbu, snek jeg meg ut med kameraet og opplevde naturen på min måte.

Playing

Tilbake i tid stod det i Frognerparken en trebeinet konstruksjon som dannet et slags frittstående tak langs veien bort mot museet. Disse jentene turnet oppe på taket. Bildet, scannet fra en papirkopi, er et kraftig bearbeidet utsnitt av det opprinnelige negativet som viser hele konstruksjonen. Også dette bildet et bidrag til søknaden om opptak ved fotoskolen i London, der jeg ble bedt om å vise det opprinnelige bildet og et utsnitt av det. 

Lasarus

Hva gjør du når du ikke lenger husker? Jeg ser bildene jeg laget til en serie som jeg kalte Lasarus. Ser ham løftes fram av ivrige hender, men holdes likevel igjen. Hvorfor? Jeg vet jeg laget andre bilder rundt samme tematikk og kommer alltid tilbake til at det var et tekstgrunnlag fra Oddvar Ruud som satte det hele i gang. Men teksten, slik jeg tror jeg husker den, er borte. Jeg finner den ikke. Jeg kjenner ikke igjen ordene i den. Bildet må stå for seg selv. Hva uttrykker det? Død? Depresjon? Håp? Nytt liv? Jeg trenger å reise bakover i tid for å se på andre bilder. Kanskje jeg finner noe på 70-tallet.

Veien videre fra denne siden:

0